HLADINKA, COCHTAN, MLIKO I SNYT – CZESKIE PIWO NA CZTERY SPOSOBY.

Pilsner Urquell promuje w Polsce czeską kulturę serwowania piwa.

Jak powiedział kiedyś Mariusz Szczygieł, jednej z najbardziej znanych miłośników Czech w Polsce, „Po co Bóg stworzył Czechów? Po to by rozśmieszali Polaków”. Okazuje się, że nie tylko po to. Czesi znani są w Polsce z kultowych postaci jak Wojak Szwejk, słynnych twórców jak Bohumil Hrabal czy kontrowersyjny rzeźbiarz – David Černý, pysznych knedli z gulaszem, a przede wszystkim wielowiekowej i bogatej kultury piwnej. Właśnie o tym ostatnim opowiada Pilsner Urquell, ikona czeskiego piwa, która postawiła sobie za cel krzewienie czeskiej kultury piwnej w Polsce. Lekcja pierwsza: Cztery czeskie sposoby serwowania piwa.

Tajemnica piwnych Czech

Czeska kultura piwna jest co najmniej fascynująca i odmienna od polskiej. Nasi południowi sąsiedzi piją piwo w gospodach piwnych, czyli odpowiednikach polskich pubów, gdzie panuje niesamowity klimat, a wieczorami jest gwarno i tłoczno. W miejscach odwiedzanych przez mieszkańców spotykają się kobiety i mężczyźni, urzędnicy i robotnicy, siedząc przy wspólnych ławach. Zamiast znanych nam doskonale rachunków, kelnerzy zostawiają na stołach karteczki, na których zakreślają każde kolejne, wypite piwo. Natomiast opróżnienie kufla do dna oznacza, że kelner powinien podać kolejną porcję złocistego trunku.

Inaczej wygląda również samo serwowanie piwa. Gdy w Polsce nadmiar piwnej piany w kuflu rzadko odbierany jest pozytywnie, w Czechach biała i gęsta pěna to najlepsza i integralna część złocistego trunku. Dlatego właśnie powstały cztery zupełnie odmienne sposoby serwowania piwa na czeski sposób – hladinka, cochtan, mliko i snyt. – charakterystyczne dla Pilsner Urquell, wykorzystywane w najlepszych lokalach przez wyszkolonych barmanów. Czym różnią się od siebie? Przekonajmy się.

HLADINKA
HLADINKA

Hladinka

Hladinka to szczyt umiejętności nalewania piwa „na raz”. Piwo nalewane „na gładko” ma idealnie gęstą, kremową pianę, która jest mokra i pełna piwa, a jej powierzchnia jest delikatna i równa. Po jej upiciu na ściankach kufla tworzą się kółeczka, tzw. odbicia lustra. Gęsta „czapa” piany ma za zadanie kumulować aromat i smak piwa w środku kufla. To właśnie od niesamowicie gładkiej piany wzięła się nazwa tego sposobu serwowania. Hladinka jest najpopularniejszym i rekomendowanym przez piwoszy sposobem serwowania Pilsner Urquell w Czechach. Za każdym razem, kiedy gość hospody nie określi w jaki sposób powinno zostać nalane jego piwo, barman zaserwuje mu właśnie hladinkę.

COCHTAN
COCHTAN

Cochtan

Kufel napełniany „na jeden raz”.

Tak nalane piwo ma w sobie najwięcej naturalnego CO2. Piwo wydaje się być pełne i niezwykle mocne. Dlatego właśnie piwo serwowane tym sposobem jest idealne na dłuższe spotkania, kiedy pijący chce wypić ulubione piwo niepospiesznie, nie tracąc przy tym odpowiedniego nagazowania. Ze względu na umiłowanie Czechów do piany, Cochtan jest mniej popularnym sposobem naszych południowych sąsiadów.

MLIKO
MLIKO

Mliko

Kufel wypełniony po same brzegi pianą, pełną piwa.
Na pierwszy rzut oka wygląda na szklankę mleka, stąd właśnie jego nazwa. Sekret „mleka” można odkryć tylko wtedy, jeżeli wypije się go od razu po nalaniu. Mliko ma nietypowy smak. Jego niesamowicie gęsta i słodka piana sprawia, że często sięgają po niego również kobiety, które nie przepadają za chmielową goryczką.

SNYT
SNYT

Snyt

Kufel wypełniony do 2/3 objętości kilkucentymetrową warstwą piwa, przykrytą jasną, gęstą pianą. Dawniej pito Snyt, aby sprawdzić jakość piwa ze świeżo otwartej beczki. Podobnie jak Hladinkę nalewa się go „na raz”, tworząc gęstą pianę, dzięki czemu piwo uwydatnia swoje właściwości orzeźwiające. Snyt w Czechach zazwyczaj pity jest na koniec wieczoru, kiedy nie mamy już ochoty na pełen kufel złotego trunku. Piwowarzy z Pilzna żartują, że Snyt wybierany jest przez mężczyzn, którzy uważają, że małe piwa piją wyłącznie kobiety. Dlatego wybierają małe piwo, ale w dużym kuflu. Nazwa Snyt ma swoje korzenie w historii. Piwo serwowane w ten sposób było ulubionym napojem jednego ze znanych czeskich pisarzy, który nadał mu nazwę. Słowo pochodzi prawdopodobnie z języka niemieckiego, z czasów kiedy Czechy były częścią Austro-Węgier, a oficjalnym językiem był niemiecki.

Hladinka, Cochtan, Mliko i Snyt to doskonale znane sposoby serwowania piwa Pilsner Urquell w Czechach. Każdy wprawiony miłośnik piwa doskonale wie, który z nich wskazać zamawiając swoje ulubione piwo w barze. Już wkrótce również Polacy będą mieli okazję przekonać się, jak różne mogą być piwne doznania w zależności, który sposób nalewania wybiorą. To wszystko dzięki Pilsner Urquell, który jako promotor czeskiej kultury piwnej, szkoli barmanów z wybranych najlepszych lokali w całej Polsce. To już kolejny, po międzynarodowym konkursie barmańskim Pilsner Urquell International Master Bartender krok, mający na celu podniesienie kwalifikacji polskich barmanów. Szczegóły już wkrótce.

Na zdravi!

Więcej na www.pilsner.pl

***

Pilsner Urquell – ikona czeskiego piwa

Piwo Pilsner Urquell jest piwem rdzennie czeskim, trwale i nierozerwalnie związanym z historią i kulturą naszych południowych sąsiadów. Czesi słyną z miłości do prawdziwego, złocistego trunku. Uznawani są także za znawców i ekspertów w tej dziedzinie. Stąd tylko w czeskim Pilźnie, blisko 170 lat temu mógł narodzić się pierwszy na świecie, złoty, jedyny i oryginalny pilzner, czyli Pilsner Urquell (Pilsner Urquell oznacza „Pilsner z Oryginalnego Źródła”). Dziś piwo Pilsner Urquell stało się czeskim „dobrem kulturowym”. Na świecie ceniony jest przez miłośników prawdziwych piw za swój wyjątkowy, goryczkowy smak i niepowtarzalny, czeski charakter. Intensywna goryczka chmielu, słodycz karmelu, palony smak miodu i orzecha, musująca cierpkość oraz bogaty ziemisty charakter to składniki niepowtarzalnego smaku Pilsner Urquell. Pilsner zawiera 11,8% ekstraktu oraz 4,4% alkoholu.

Kompania Piwowarska – Lider branży piwowarskiej w Polsce

Kompania Piwowarska jest największym przedsiębiorstwem piwowarskim w Polsce. Kilkusetletnie doświadczenia w warzeniu piwa, nowoczesne technologie i rygorystyczne przestrzeganie zasad produkcji na światowym poziomie gwarantują najwyższą jakość naszych produktów. Do portfela marek KP należą najpopularniejsze polskie piwa – m.in. Tyskie, Żubr, Lech, Dębowe Mocne, Redd’s, a także międzynarodowe marki premium: Pilsner Urquell, Grolsch oraz Peroni Nastro Azzurro. Kompania Piwowarska (utworzona w 1999 roku) posiada trzy browary (w Tychach, Poznaniu i Białymstoku) oraz czternaście oddziałów handlowych na terenie całego kraju. Kompania Piwowarska prowadzi także działalność społeczną nastawioną na walkę z wykluczeniem społecznym na tle ubóstwa oraz programy edukacyjne popularyzujące odpowiedzialność i umiar w konsumowaniu alkoholu. Wielkość sprzedaży  osiągniętej przez KP w roku finansowym zakończonym 31 marca 2010 r. wyniosła 14,6 mln hektolitrów piwa.


SABMiller – jeden z największych na świecie producentów piwa

Kompania Piwowarska jest częścią jednego z największych na świecie producentów piwa – SABMiller plc. Grupa produkuje lub dystrybuuje piwo na sześciu kontynentach, a jej ogólnoświatowy portfel obejmuje międzynarodowe piwa premium, takie jak Grolsch, Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro czy Pilsner Urquell oraz czołowe marki lokalne, takie jak Aquila, Castle, Miller Lite, Snow czy Tyskie. SABMiller jest jedną z największych na świecie (poza USA) firm rozlewających produkty Coca-Coli. W roku finansowym zakończonym 31 marca 2009 SABMiller osiągnął przychody w wysokości 25,3 mld USD oraz wypracował zysk brutto w wysokości 3,4 mld USD. SABMiller plc jest notowany na giełdach papierów wartościowych w Londynie i Johannesburgu.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s