MUZEUM POLSKIEJ WÓDKI EDUKUJE, CZYLI TRZECIA EDYCJA POLISH VODKA TOUR

Polish Vodka Tour_2Z roku na rok, Polacy wiedzą o swoim narodowym trunku coraz więcej. Jednak edukacja jest wciąż potrzebna. Świadczą o tym wyniki badań przeprowadzonych jesienią 2016 przez SW Research na zlecenie Stowarzyszenia Polska Wódka. To patron pierwszego na świecie Muzeum Polskiej Wódki, które powstaje na warszawskiej Pradze. W ramach działań na rzecz wyższej kultury picia, już po raz trzeci, odbędzie się Polish Vodka Tour, czyli cykl bezpłatnych warsztatów edukacyjnych. Spotkania w 4 miastach: Lublinie, Warszawie, Katowicach i Bydgoszczy poprowadzą: ambasador polskich wódek, Maciej Starosolski oraz znany polsko-francuski kucharz, Pascal Brodnicki. Akcja rusza już 15 maja. W spotkaniach mogą uczestniczyć tylko osoby pełnoletnie, które zgłoszą się za pośrednictwem strony http://www.polishvodkatour.pl. Liczba miejsc jest ograniczona.
Co sprawia, że Polska Wódka wyróżnia się na tle innych i jest uznawana za jedną z najlepszych na świecie? Jak rozpoznać, z jakiego surowca powstała? Jak wydobyć jej walory smakowe poprzez zestawienie z odpowiednimi potrawami? Tajniki produkcji oraz nieznane fakty i ciekawostki z wielowiekowej historii wytwarzania gorzałki na polskich ziemiach – to zagadnienia, z jakimi będą mieli okazję zapoznać się uczestnicy Polish Vodka Tour. Organizatorzy warsztatów chcą przybliżyć rodakom wiedzę na temat naszego narodowego trunku oraz nauczyć, jak  z klasą pić i serwować Polską Wódkę.
– Za granicą Polska Wódka cieszy się wielką renomą i uchodzi za jeden z najszlachetniejszych alkoholi. Dlatego do współpracy przy tegorocznej edycji Polish Vodka Tour zaprosiłem znakomitego kucharza o polsko-francuskich korzeniach, Pascala Brodnickiego. Wspólnie zabierzemy uczestników warsztatów w podróż, podczas której, uruchamiając zmysły smaku i zapachu odkryją pozornie dobrze znany trunek zupełnie na nowo. Poprzez takie spotkania chcemy zachęcić Polaków do spojrzenia na Polską Wódkę z nieznanej dotąd perspektywy i pokazać, że można ją degustować na różne sposoby, a przy tym ciekawie o niej opowiadać. Tak, jak inne nacje robią to w odniesieniu do swoich narodowych trunków, bez kompleksów i z dumą– mówi Maciej Starosolski, znawca i ambasador Polskich Wódek.
Organizowany od kilku lat cykl warsztatów Polish Vodka Tour wpisuje się w działalność edukacyjną powstającego Muzeum Polskiej Wódki i patronującemu mu Stowarzyszenia Polska Wódka. Stawiają sobie one za cel ochronę tradycji związanych z polskim gorzelnictwem, promocję odpowiedzialnej kultury picia oraz dbałość o wizerunek Polskiej Wódki w kraju i zagranicą. Skuteczność, ale i dalszą potrzebę działań poprawiających stan wiedzy Polaków na temat narodowego trunku potwierdzają wyniki badania z listopada ubiegłego roku, przeprowadzonego z okazji 4. rocznicy nowelizacji ustawowej definicji Polskiej Wódki. O tym, że nie każdą wódkę z Polski można nazwać Polską Wódką wie wciąż mniej niż połowa badanych. Świadomość istnienia definicji deklaruje tylko 43,6 % respondentów, a wiedza na temat jej szczegółów jest dość nikła. Wprawdzie 50,7% ankietowanych potrafi wskazać, że jednym
z kryteriów są odpowiednie surowce, ale już o tym, że zarówno ich uprawa, jak i cały proces produkcji alkoholu (za wyjątkiem butelkowania), muszą odbywać się na terenie Polski wiedziała tylko 1/3 badanych.

Polish Vodka Tour_1
POLISH VODKA TOUR – HARMONOGRAM
15.05.2017 – Lublin – Lubelskie Centrum Konferencyjne, ul. Artura Grottgera 2
16.05.2017 – Warszawa – Pałac Kultury i Nauki, Plac Defilad 1
17.05.2017 – Katowice – Szyb Wilson, ul. Oswobodzenia 1
30.05.2017 – Bydgoszcz – Opera Nova, ul. Marszałka Focha 5
Udział w bezpłatnych warsztatach mogą wziąć osoby pełnoletnie, które jako pierwsze zgłoszą chęć uczestnictwa poprzez rejestrację na stronie http://www.polishvodkatour.pl. Liczba miejsce jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.
Patronem cyklu warsztatów jest Stowarzyszenie Polska Wódka.
Więcej informacji na temat Muzeum na profilu: https://www.facebook.com/MuzeumPolskiejWodki/

Polish Vodka Tour_3
Definicja Polskiej Wódki precyzuje, że może być ona wytworzona jedynie z tradycyjnych polskich zbóż (żyto, jęczmień, owies, pszenica, pszenżyto) lub ziemniaków, a wszystkie etapy jej wytwarzania (za wyjątkiem butelkowania) muszą odbywać się na terenie Polski. Tym, co wyróżnia Polską Wódkę na tle innych tego typu trunków jest droga od surowca z pola upraw do alkoholu dostępnego na sklepowych półkach. Proces produkcji przebiega dwuetapowo: w gorzelni oraz w zakładzie rektyfikacji, gdzie nad jakością i smakiem Polskiej Wódki czuwa człowiek, doświadczony gorzelnik.
O zgodności alkoholu z definicją informuje umieszczony na butelce napis Polska Wódka / Polish Vodka. Warto również wiedzieć, że Polska Wódka jest chronionym oznaczeniem geograficznym, co podkreśla jej unikatowy charakter oraz wielowiekową tradycję związaną z polskimi ziemiami.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s